niedziela, 27 października 2013

Kosmiczny Teleskop Hubble'a (HST)


Dziś zupełnie nie-książkowo. :)

W związku z tym, że najbliższe noce to już jedne z ostatnich w tym roku, nadające się do podziwiania gwieździstego nieba, zapraszam Was na stronę, dzięki której możecie podziwiać znacznie więcej niż to, co dostrzegalne ludzkim okiem.
 
Chodzi mi oczywiście o hubblesite.



Na stronie możemy podziwiać cudowne zdjęcia wykonane przez Kosmiczny Teleskop Hubble'a.
Możemy również pobrać przepiękne tapety na pulpit i dowiedzieć się w jaki sposób tworzy się te kolorowe fotografie z czarno-białych zdjęć przysyłanych przez teleskop.



A tutaj kilka przykładów, które mam nadzieje zachęcą Was do poszperania w galerii hubblesite:









Nie będę Was zasypywać dziwnymi datami i wielkościami wprost z wikipedii, bo nie o to chodzi. Chodzi o inspirację. Najważniejszy fakt:

HST został wzniesiony na orbitę okołoziemską 24 kwietnia 1990 r. przez prom kosmiczny Discovery. Pewne jest, że teleskop będzie pracował do 2014 roku, a jeśli będziemy mieć szczęście - nawet do 2020.

Jeśli teleskop z 1990 działa takie cuda, co będzie robił jego następca? :) 
Nie mogę się doczekać dalszych efektów współpracy NASA z Europejską Agencją Kosmiczną.

Na następcę Teleskopu Hubble'a typowany jest ATLAST (Advanced Technology Large-Aperture Space Telescope - chociaż nie jest to jego ostateczna nazwa - mam nadzieję. To "imię" można traktować też jako angielskie at last - nareszcie, bo czas na wytypowanie następcy HST ciągnie się i ciągnie. Mam nadzieję, że otrzyma co najmniej tak urocze imię jak nasze mini laboratorium badawcze na Marsie - łazik Curiosity.).

8 komentarzy:

  1. Odpowiedzi
    1. Zgadzam się! Też byłam pod ogromnym wrażeniem, kiedy pierwszy raz zobaczyłam te cudowne zdjecia! ;)

      Usuń
  2. haha - zdjęcia jak z... kosmosu:). Pięknie!

    OdpowiedzUsuń
  3. Byłam już kiedyś na tej stronie. Zdjęcia są cudowne, wręcz powalają. Świetny pomysł na wpis:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. Myslę ze to jedna z tych stron, dla których znajdzie się zawsze miejsce na moim blogu. :) Takie stronki warto rozpowszechniać. :)

      Usuń
  4. coś cudownego, marzyłam kiedyś o teleskopie i nawet zbierałam na niego pieniądze, ale co później się z nimi stało, nie pamiętam:D uwielbiam patrzeć w gwiazdy, uwielbiam lekcje astronomii, no muszę się znowu powtórzyć, coś cudownego:D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To tak jak i ja, zbieram, zbieram i... giną. :D

      Usuń

Dziękuję za komentarz!

Translate